Saturday, April 28, 2012

Arnab sebagai Haiwan Kesayangan.

Biasa kita dengar dari dulu tentang haiwan kesayangan dan lebih banyak yang menjurus kepada KUCING. Semestinya kucing menjadi pilihan utama tetapi pada masa kini,terdapat pelbagai lagi jenis haiwan yang dijadikan haiwan kesayangan antaranya Hedgehog, Sugar glider, unggas, kura-kura, ikan, ular, kala jengking, labah-labah, buaya dan tidak lupa ARNAB. Setiap jenis haiwan kesayangan mempunyai tarikan tersendiri yang menyebabkan seseorang itu jatuh cinta terhadapnya. Setiap peminat mempunyai citarasa sendiri. Hari ni MOMs nk cite sket psl perihal arnab.
Moms taknak cite psl kelbihan or hala tuju or apa2 yg berkaitan dgn industri...MOMs hanya nk sentuh mengenai pemilihan haiwan kesayangn je..bab2 nk menjaga arnab,rasa2 mostly ramai yg dh tau...hehehe..okes..Arnab ni semestinya haiwan yg mempunyai bulu (yg ada kt malaysia la) dan rata2 ramai yang berminat untuk memiliki arnab yang bulunya gebus,fluffy..dan ada juga yang meminati arnab yang short hair (bulu ala2 pendek je). Perlu di ingat, Arnab ini mempunyai jenis2 dan baka2 tertentu di mana ianya mempunyai speksifikasi nye tersendiri. Badan yang menjaga baka tersebut adalah ARBA (American Rabbit Breeeder Assc) dalm bahasa melayunye Badan Pembiak Arnab Amerekaaa...Kalau kita tgk pada jenis2 baka tersebut,terdpt 47 jenis yg telah dikenalpasti sebagai baka arnab.Kenapa ada 47 je,kenapa tak 48??? Selain dr 47 baka tersebut,ianya tetap la seekor arnab yang cute,munggil,gebus,lawa n mcm2 spec yg diceritakan tetapi memandangkan ianya masih blum dikatakan sebagai baka,maka tk masuk list lagi la...Baka2 yang tak masuk list seperti baka Teddy Bear. Baka yang tak masuk list ni adalah disebabkan ianya tiada rekod/dokumen terperinci mengenai speksifikasi,rupa bentuk yang leh diterima pakai dan yang lagi mudah paham, baka tu ARBA maleh nk amek port tapi ianya tetap seekor ARNAB yang GEBUSSS...:)
Dalam pemilihan jenis arnab yang nak di 'adopt', sedikit sebanyak kita perlu tahu rupa bentuk arnab itu mengikut baka. Setiap baka mempunyai ciri2 tersendiri. Itu jika kita menilai arnab mengikut baka tetapi jika kita mencari jenis arnab tnpa mengira baka (kacukan) hampir semua baka kacukan tiada spek tetap maksudnye bergantung pada naseb pembiakan dn penilaian pembeli/penjual sendiri.MOMS pon ade biak baka kacukan tp moms pon tk dpt nk nilai camne hasil dia janji lawo n gebuss je...hihihihi...Baka2 yang mengikut spec kadangkala tidak perlu memiliki ciri2 arnab gebus tetapi memilik rupa bentuk asal baka tersebut atau kata mudah ARNAB ikut STANDARD. PERCAYA ATAU TIDAK, ARNAB NEW ZEALAND WHITE YG PUTIH CAM ARNAB KAMPUNG TU PERNAH MEMENANGI PERTANDINGAN ARNAB DI KEJOHANAN ARBA...Arnab kacukan semestinya adalah lawa,gebus,long hair kerana ianya dihasilkan dr kacukan beberapa baka terpilih untuk menghasilkan sesuatu yg lebih cantik tetapi arnab kacukan ini tidak akan dan kemungkinan besar tidak memiliki spek asal jenis2 baka arnab.
Saranan MOMS, pemilihan arnab yang terbaek adalah mengikut kepada jenis BAKA asal..Baka asal tidak semestinya cantik tetapi STANDARD..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...