Saturday, December 22, 2012

Masalah Arnab bulu GUGUR

BULU ARNAB GUGUR

Masalah yg biasa dialami penternak arnab khususnya arnab2 hiasan.Kalau yang bela untuk pedaging tu tade la masalah sgt sebab ini berkaitan dengan kecantikan arnab tersebut. Ada beberapa penyebab masalah ini berlaku sama ada disebabkan penyakit, stress atau memang secara semulajadi kitaran hidup arnab tersebut.
Arnab biasanya bersalin bulu dua kali setahun.Proses tersebut berlangsu...ng sepanjang hayat arnab tersebut. Arnab yang saya pelihara juga menghadapi masalah tersebut dan apa yang saya perlu buat adalah memerhatikan sama ada memang proses semulajadi atau ada penyakit lain dengan memeriksa tempat keguguran tersebut secara visual.
Sebenarnya ada beberapa faktor masalah tersebut yang perlu di beri perhatian antaranya;

1. Faktor pemakanan:Kandungan protin yang terlalu tinggi akan menyebabkan keguguran bulu yg kerap. Untuk arnab biasa kandungan protin 15%- 16% adalah memadai dan untuk arnab yang berbulu panjang seperti Angora memadailah sekitar 18% kandungan protin dalam makanan. 
Pemberian makanan juga hendaklah sentiasa konsisten. Jika kerap menukar jenama makanan/ pelet pastikan kandungan protin sama denga jenama yang diguna sebelum ini.

2. Disebabkan kutu dan juga kurap : Kurap dan kutu arnab boleh menjangkiti manusia. Kutu dari arnab boleh menyebabkan masalah pernafasan terutama kepada penghidap asma.

3. Barbering: Arnab yang lebih dominan akan mencabut bulu arnab yg tidak dominan. Arnab yg tidak dominan akan menyerahkan kepalanya untuk yang dominan mencabut bulu-bulu tersebut.Lama-lama boleh jadi botak kat bahagian belakang leher.cara mengatasinya adalah dengan mengasingkan arnab tersebut antara satu sama lain dan juga pemberian serat yang seimbang dalam pemakanan dapat membantu masalah tersebut.

4. Faktor stress: Perhatikan keadaan sekeliling arnab tersebut agar tidak bising, pencahayaan tidak berlebihan dan keadaan suhu sekitar hendaklan nyaman.
 
Harap pembaca semua boleh mendapat sedikit idea bagaimana untuk menyelesaikan masalah keguguran bulu arnab... :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...